Summering: januari-juni 2010.

Nu gör jag en kraftansträngning och summerar i två omgångar året som varit.
Såhär mina vänner såg början av året ut januari-juni 2010:

Januari.

Året började med att Lina fyllde 24år den 3:e januari och hade lila fest och bjöd på goda tårtor.

Det var fasligt kallt och temperaturen bjöd på härliga -29.

Goda middagar hanns med, hos mamma, med Marcus, hos Lina och med Rebecka.


Hade en heldag med mamma, shoppade, åt god mat och kopplade av hemma.

Var fundersam och hade många tankar om livet.

Hade ont, svårt med orken.
Kroppen gav upp. Var hos läkaren, tog prover. Var trött på att prata sjukdom.

Började fundera på varför jag pressade mig själv så hårt.
"Varför pressar jag mig själv så hårt?
För vems skull då?
Inte blir någon gladare
av att jag går in i väggen.
Allra minst jag själv".

Promenerade med Rebecka. Och fick en pigga-upp-mig present. Fint!

Längtade efter vår och gjorde om i lägenheten. Fixade med inspirationsbilder
och gjorde om i garderoben.

Man ska inte underskatta hallon i januari! Då man behöver det som mest.

Pysslade om mig själv.

Umgicks med Lina väldigt mycket. Lagade middagar och såg film.
Min och Rebeckas varma mackor period började här nånstans.

Ganska dystert och trött. Men nödvändiga förändringar var nu inom räckhåll.
Och finfina vänner lättade upp.

Februari.
 
Att ta beslut och att hålla sig till dem.
När det väl var gjort och ångesten släppt då var jag glad och lättad.
Jag beslöt att ta ett studieuppehåll en termin för att få ordning på hälsan.

Ett flertal tulpanbuketter förgyllde lägenheten.



Röda Korset och Myrorna besöktes flitigt och ett flertal fynd gjordes.

Kände mig stark emellan åt.
Om än illamående, yrsel och huvudvärk hörde vardagen till.


Det var vintrigt.
Träffade Peter en hel del.
Pizza, film, minifest, Allstar och Musik och mat hann vi med.


Rebecka och jag tog med oss efterrätt och film hem till Johan. Marängsviss!

Alla hjärtans dag.
Var i kyrkan på en fin konsert med Rebecka. Många känslor på en gång.
Och träffade på en obehaglig typ sedan länge tillbaka.

Årets roliga mening från Rebecka som beskrev ett rött alla hjärtans dag hjärta,
ett sådant man kan klämma på för att minska stressen:
"Ja, den var obehaglig och mysig".
Haha hur något nu kan vara både ock på samma gång säg!

Och så rosor och ost och kex med Marcus på kvällen.


Sommarmat och lite mera matlust.




En blöt nos.
Långfrukost med Marcus.
Förnyade mitt gymkort.
Födelsedagsfirande för Jonas.
Banankaka med Rebban.
Spela spel med Ida och Stina.

Salladslunch med Lina på Wayne´s.


Och mer tankar och ordskrivande.

Mars.

Någons fjärilsvingar mot min kind.
Och Amelie från Montmartre-film ett flertal gånger.



Fika och second hand runda med Rebecka i vanlig ordning.

IKEA med mamma. Skopunkten. Till morfar och mormor.
Middag med Peter, Andreas, Sara och Vanessa på Allstar.
Jobb.
Vårdcentralen och gå på behandlingar.
Snöpromenad med Marcus och Molly där Molly stack iväg men lyckligtvis
blev funnen igen. After work på Uni:k.
Tjejkväll. Guinessgryta. Baka hallonpaj.
Och pratade med en kvinna om min fot inom ortopedin.


Tråkigheter vänner emellan.
Åh, jag var så arg! Och besviken. Och ledsen.
Och det tog mer energi än vad det hade behövt från mig.

Årets bästa uttryck:
"Det kommer en vår!"
Av: morfar.
Användare: jag och Rebecka.


Tisdagsbio, vår i luften (!), amerikanska pannkakor, choklad och bullar med hjärtan på.
Mari och Aron hälsade på, himla fint.
Och lagade finmiddag hemma för mig och Marcus bara så där.




Och jag fyllde år i slutet på månaden.
Lunch på Ban Thai med Rebecka och tjusiga presenter, en sväng på stan.
Mamma kom förbi med fina klappar.
Och Marcus lagade middag och vi såg komedi.

Och trots en del irritation och dålig behandlig dagen innan blev födelsedagen bra ändå.

April.



Nytt köksbord.
Och gjorde om färgskalan hemma igen.





Påsktider.
Till morfar och mormor.
Norrsken.
Påskmiddag hos mamma.
85års kalas. Flädersaft. Undersökning. Återfunnen kiwiglädje.




Jag hade fikakalas hos mig i efterskott.
Fick fina grejer och gjorde en del nya inköp själv.


Fruksalladstunder. Hos grannarna och hos Rebecka.
Tacos med Mackan, som för övrigt skrämde mig i trappen, så grannarna
rusade ut och sedan bjöd på fruktsallad haha.


Promenerade en del.




Laxmiddagar och måndagsscones.
Premiärgrillade! Men vädret växlade mellan solsken, snö och blåst.
Åt ostbricka och spontanåkte till Allstar med Marcus för att möta upp
Ester och Gustav.


Tog en ceasarsallad med Beckis på Roasters.

Såg film och mådde sådär.


Pluggade med Rebban på LTU och lunchade.


Snöade in mig på ananassmoothie och Molly växte så det knakade.

Allt i turkost och blått drogs till mig.

Och en massa längtan.

Maj.


Valborg och första maj.
Jobbade och åkte till mamma för tacos.
Sov över, blev ompysslad.
Gick mest i min blommiga långkjol och bara var.

Och någon fortsatte dra i mig. Slita i.
Fast personen visste.
Och jag förstod inte varför vissa människor inte kunde respektera
istället för att bråka.

De första vårblommorna ploppade upp och jag blev glad.


Second hand fyndade, what else.







Gjorde färgskalan ännu mer turkos.

Bytte till vita luftiga gardiner.
Fick frikort på sjukhus och vårdcentraler.
Och jobbade mer än det var tänkt.

Blev klokare.
Upplevde jag det.

Överraskningsfrukost på balkongen.

Molly var inte heller så kry så det blev några turer till djursjukhuset.

Det blev medelhavsvärme.




Te hos Rebecka. Och viktiga samtal vid södra hamnen med medköpt mjukglass, 
och maskrosor som tittade fram.

Tomatsoppaberoende.



Mari var här, efterlängtade Mari!
Vi gick på stan, höll på svettas bort, lagade kycklingsallad hos mig och
åt på balkongen och avslutade med hallon, glass och chokladsås.
En fantastiskt fin dag.





VÅR!
Känsla: låt det vara såhär för evigt.

Premiärgrillade med den nyinköpta klotgrillen.


Tokmolly trillade i fontänen och det blev hundplurr haha.


Åkte hem till Rebecka efter jobbet och lagade middag tillsammans.
Fint som vanligt som synes hehe.
Och en spontanmiddag på Roasters tror jag bestämt vi med hann med.




Liv, jag och Rebecka sågs äntligen tillsammans, var 3 års sen sist.
Åt på Pastabacken och satt vid Norra hamn och pratade.
Förmiddagen efter gjorde jag och Rebecka en fin repris, men köpte
med mat från Kulturens Hus och satt vid Norra hamn.
Ben ben och tunn klänning.
Jobbade en hel del. Gymmade.
Och Ester och Gustav med hund kom förbi en lördag på grillat.



Morsdagsfirande och pizza på balkongen.
Blommor och små presenter.
Och bär i yohurten var det bästa.

Juni.



Det blev någons födelsedag, någon som inte finns längre.




Bilade ner till graven.
Och hade en fin dag på stan med god räksmörgås bland annat.
 

Jag firade att Marcus fyllt år med överraskningspicknick i gröngräset.
Molly som var med var dock så fräck att hon snodde delar av maten.



Fina Hanna var i staden!
Hon, jag och Lina i nyklippt lugg tog en lunch, gick på stan köpte med
oss jordgubbar och satte oss på Floras kulle.

Rebecka kom förbi mig på hejdå-middag innan hon drog till Göteborg en sväng.
Och hon fick en liten present av mig.




Marcus åkte till Götet för att jobba.
Jag framkallade bilder, gjorde amerikanska pannkakor, köpte ny blomma
till köksfönstret och det sommarregnade.


Jag, Hanna och Lina bakade egen pizza hemma hos mig.
Gick på spontanbio och såg sex and the city 2, mysigt.

Fyndade på Röda igen.
Var på vårdcentralen.
Jobbade och mådde jätteilla stundtals.

Var på studentfirande.
Och på grillfest hos vänner. Spelade en massa olika spel.
Och jag minns att jag mådde så illa men lät det inte hindra mig.


Åt middag på mammas balkong, så härligt.


Det var fint att längta. I alla fall när man visste att personen skulle komma tillbaka.



Köpte nya nagellack. Plockade blommor titt som tätt.
Joggade och promenerade ganska mycket.
Var ut med vänner en sväng.
Min vän Ulrika gifte sig, liksom kungaparet och på samma dag till och med.




Krångel på jobbet, nyckeln gick av i låset när jag skulle stänga kassaskåpet
innan stängning. Dålig timing!
Och fina saker i vardagen.
Som en gulvit prickig klänning, en fin Rebecka som kommit tillbaka till staden
och som fyllde år, baguetter för 10kr, jag beställde en ny kamera,
och klippte av mig en bra bit av håret. Nöjd.
 



Och så blev det midsommar.
Tog bussen till mammas stuga.
Sov över, åt gott, läste ut en bok, och satte mobilen på ljudlös och lät
inte tiden stressa mig.
Innan jag nästa dag begav mig hemåt för jobb igen och beställa flygbiljetter.

Det var första delen, och sista och andra kommer snarast.
Trackback
RSS 2.0