Några dagar i mammas stuga.

I eftermiddags kom jag hem från några dagar i mammas stuga. Njuta av naturen och bara vara. Men lika skönt som det var att få vistas borta var det att få komma hem. För hemma är ju alltid hemma. Dock blir det inte så långvarigt på hemmaplan denna gång då jag redan på fredag tar flyget ner till Marcus. Men först en torsdag av fix och ärenden innan väskan packas om.
Tillbaka till mammas stuga. Måndag till onsdag, flera dagar att få andas friskluft och natur. Förra året kändes det faktiskt lite snopet då jag inte en endaste gång lyckades klämma in en sova-i-stugan-dag. Men nu så. Mamma fyllde år igår tisdag och bjöd på sedvanlig jordgubbstårta utomhus i stugan. Lite grått och några regnstänk på morgonen men sedan kom solen fram, jag visste väl det dagen till ära. Mammas syskon kom förbi, och så morfar såklart, 90år ung, med blommor plockade från den egna trädgården och ett rött band runt om, och några av mina kusiner. Och vi pratade, skrattade och åt gott. På kvällen när all disk var gjord öppnades det presenter, så som vi brukar göra, när det bara är jag och mamma. När alla har gått och lugnet infunnit sig och vi pustar ut i soffan och konstaterar att det varit en bra dag. Då är det presentöppning för mamma enligt vår tradition i stugan.

Och jag har hälsat på morfar och samtalat, åkt förbi några av kusinerna och tittat på deras nya bygge och hur det tar fart, plockat smultron med mamma och fått trä upp på strå så där idylliskt och somrigt ni vet, löst korsord och läst en bok, varit rädd för spindlar i vanlig ordning, ätit jordgubbar med mjölk till frukost, plockat födelsedagsblommor och pratat länge, länge i lugn och ro med mamma tills ögonen nästan gått i kors och vi varit så trötta och sedan somnat till en sommarnatt som smygit in lite mörker, ett stilla hav och en tystnad som får en att stanna upp.
På eftermiddagen innan bussen skulle avgå tog vi en sen lunch, en god laxsmörgås, och strosade sedan i gallerian en stund. Så länge sedan vi gick på stan jag och mamma slog det mig, flera år sedan sist. Mysigt att få gå tillsammans och bara titta. Men det blev visst mer än bara titta för jag hittade mig två (!) par skor. Va?! Jamenvisst jag som nästan aldrig köper skor för att det knappt är någon idé. Med en kronisk krånglande fot är det oftast ingen bra idé, bara några få märken som funkar. Men nu minsann hittade jag två par, varav det ena paret som jag tittat på så länge och tänkt köpa nere i Gränby sist men det var slut, och som jag nu fann här i Kalix på 50% rea. Jag velade som vanligt, speciellt då foten gjort sig till känna några dagar, men sen blev det hurra för såklart att jag skulle unna mig två par skor när jag äntligen hittade några. Bäst man passar på. Och sedan vinkade vi hejdå och jag hoppade på min buss och suckade lyckligt och tänkte att det här var några fina dagar.

Varma sommardagar.

Puh alltså! Här sitter jag och pustar lite mellan varven. Svetten rinner ganska rikligt fastän balkongdörren står vidöppen och ytterdörren är lika öppen. Men nu börjar luften bli svalare, himlen är inte lika klar och jag har börjat tända små ljusslingor härinne.
Jag väntar på att den nionde (!) tvättmaskinen ska bli klar. Ja ni hörde rätt, här går visst tvättmaskinen varm idag trots en temperatur på sådär +30 grader. En himla massa lakan, handdukar, mattor och madrasser. Ja det var tydligen dags nu. Dammsugit har jag också, rensat avloppet för handfatet på toaletten och tagit hand om ett diskberg. Och lagat pasta carbonara för första gången med Marcus, som nu för övrigt sitter i bilen på väg ner till Gimo.

Tänk att vi fick sådana varma sommardagar! Det trodde jag nog inte i juni då mina nerpackade sommarkläder i resväskan kändes allt annat än passande. Men nu steker det på som aldrig förr. Ännu en tur till stranden har vi hunnit med igår och ett till dopp. Ett härligt långt dopp som blev till badande till och med. Och en grillkväll direkt efter det och jag stannar upp och njuter och tänker att det här ska jag komma ihåg, den här värmen, de här sommardagarna med shorts och t-shirt och badkläder på tork och sand i hela lägenheten som knastrar när man går och jag blir irriterad hur den där sanden lyckas nästla sig in överallt i lägenheten. Och så tänker jag att äsch det går ju faktiskt att städa bort, även om jag förargas just då och där, och den här sommaren är bara nu.

Då jag inte kan ladda över vissa bilder av någon anledning, från när vi var i mammas stuga bland annat, så bjuder jag på dessa. Några dagars matintag och en av två luftballonger vi plötsligt skådade häromkvällen.
Njut av sommardagarna!

Somriga dagar från de senaste veckorna.

Hej på er!

Jag började egentligen det här inlägget igår men det gick visst inte att överföra några bilder, så nu håller jag tummarna för att det fungerar som det ska.
Först och främst vill jag säga grattis till T, min brors och hans frus näst äldsta barn som fyller år idag! Jag provade ringa men fick inget svar, så jag slår en signal imorgon igen. Och sedan vill jag säga grattis till min kusin S som födde tvillingar i lördags, jag tänker på er och hoppas allt får fortsätta väl.

En bildskörd att skåda ovan. Bilder från de senaste veckornas äventyr med andra ord. Vad har vi gjort då måntro? Jo vi har avnjutit svenska jordgubbar med vaniljvisp, ett sommarmåste i allra högsta grad för mig.
Två dopp i havet, ett i Lulsundet och ett på Storsand. Lite kallt först men sedan var det riktigt uppfriskande och skönt. På Lulsundet blev det ett kvällsdopp och vi låg länge på våra handdukar och njöt av solen innan mörka moln kom. Hann precis hem innan regnet och ett åskoväder bröt loss. Förra veckan strosade vi på marknaden och besökte hamnfestivalen här i stan, och i lördags blev det även Överkalix marknad, där jag aldrig varit förut. Lite godisremmar och sedan var jag nöjd. Hittade ett enkelt och gott recept på bröd som jag testade, här är receptet om någon vill pröva! Att börja dagen med att baka bröd och sedan äta färskt bröd med en kopp te till, det är alla tiders det.
Födelsedagsfika för Ida och Stina en somrig och varm lördag och en fotbollskväll hemma med två busande hundar (utan bildbevis). Och enkla men ack så goda middagar med lax för att man inte orkar stå och laga mat i denna värme, och ändå har jag varit ganska flitig matlagerska trots tropikklimatet.
Och jag njuter. Njuter av varma dagar med lätta kläder med balkongen på vid gavel och ljumma vindar och påminner mig själv om att komma ihåg dessa dagar när temeraturen visar på minus 30 grader och det är smällkalla januari. Tiden går ju så fort...

Fina dagar med en efterlängtad vän, Mari.

Hej på er!

Värmen fortsätter att leverera, och det där regnet som var utlovat här har det inte synts så mycket av.
Och även om det varit molnigt några dagar nu så har temperaturen varit varm och vindarna ljumna.
Härligt!

Tittat på Ernst ikväll och inspirerats av allt han skapar, så spännande att se hur huset formas.
Förra veckan, ja för prick en vecka sedan missade jag ju Ernst, vilket inte gjorde det minsta lilla, för då minsann var min fina vän Mari här. Alltså Mari. En av mina närmsta vänner sedan flera år nu, vi fann varann på direkten. Och fastän vi bor ett antal mil ifrån varandra och inte alls ses ofta och inte heller hörs av så ofta per telefon så är det alltid lika härligt att ses. Den där kravlösa vänskapen. Att ge och ta. Och bli fylld av energi.
Så på torsdagen hämtade hon och Lena upp mig och vi begav oss till stranden. Storsand, där det alltid är fullt med folk, barnfamiljer och unga, och där vattnet är långgrunt och man måste vada läänge för att få ta några simtag. Och fastän det alltid är en massa folk så finns det alltid någon liten plätt att sätta sin filt på för att lägga sig och sola.
Vi åt lunch, solade och pratade om än det ena än det andra. Om gamla minnen och vad som hänt sedan gymnasiet. Och jag mådde så bra där jag låg på min filt och njöt bland vänner på en strand med solsken.
Skjutsade sedan hem Lena och jag och Mari åkte för att inhandla middagen. Tapas fick det bli. Småplock att äta på balkongen denna varma dag. Och Marcus kom och åt med oss och vi satt ute och konstaterade att det här var inte så tokigt. När så Mari snällt nog skjutsat Marcus in till stan där han skulle träffa en vän, och kommit tillbaka öppnade vi rosévinet som fått vara på kylning. Skålade och satt och pratade länge, länge i köket. I det lilla trånga köket som jag försökt göra så mysigt jag kunnat för att trivas. Och det var så fint att få sitta ner och prata länge med en kär vän som alltid är efterlängtad. Mari är för övrigt den ena vän jag bott tillsammans med. Hon har bott hos mig när jag bodde i Stockholm och hon gjorde praktik, och jag har bott hos henne i Umeå en kort period. Och där satt vi in till sena natten och pratade minnen, framtid och drömmar tills ögonen gick i kors och det var dags att bädda upp sängen. Mari hann knappt avsluta meningen innan hon somnade på kudden och jag har nog aldrig mött någon som somnat så snabbt. Förlåt för avslöjandet, Mari! Morgonen därpå dukade jag upp för frukost av smått och gott (som visst inte hamnade på bild). Och det är så fint att få pyssla om en vän som man inte ser allt för ofta. Så åkte jag med henne in till stan innan hon brummade hem till Umeå igen och vi kramades hejdå.
Att få de dagarna ihop var verkligen guldvärt när man inte ses så ofta. För sist var för mer än ett år sedan, på Maris examensfest/födelsedagsfest i juni 2013.
Tack för dessa dagar, hoppas vi ses snart igen fina vän!

En helg i mammas stuga.

Solen fortsätter att stråla från en blå himmel, vilka dagar vi får njuta av nu. Underbart!
Och som ni förstår blir det inte så mycket tid prioriterad framför datorn.
Men nu tänkte jag allt ta mig tid.

Det blev ingen kryssning i onsdags. Däremot har dagarna fyllts med annat såsom promenader, årets första dopp idag, kalas och att få umgås med vänner, men det visar jag vid annat tillfälle. För nu är det faktiskt dags att visa vad jag gjorde förra helgen, några dagar efter jag kommit hem från Gimo.
Åkte ju ut till mammas stuga till lugnet, lite såhär såg det ut.
Ljuvligt stavas det.
Åkte dit på lördagen och morfar kom så på middag på kvällen. Vi satt ute jag, mamma och morfar och vi fick höra den ena historien efter den andra. Väl inne i stugan löstes det korsord, som jag för övrigt visst tyckte var riktigt kul, åt bär med vaniljvisp, och pratade och skrattade i vanlig ordning. En härlig kväll.
Sov över med mamma i stugan, den fina charmiga. Och vaknade till en dag med sol och frukost utomhus. Tänk att jag missade detta förra året, det bara hanns inte med. Solade i solstolen, bläddra i tidningar och läste en bok. Löste korsord och letade smultron utan att hitta några. Tog en promenad och bara fick vara. Och avslutade med middag på altanen, mandelpotatis, gravad lax, grönsaker och gräddfil med gräslök. Så enkelt och så gott. Lite efterrätt som blev kvar från dagen innan avnjöts, och sedan tog jag bussen hem innan Marcus skulle komma.
Och det var den fina förra helgen.

Vännerträff och sommarvärme.

Lite blandade bilder från de senaste dagarna.

Tänk att vi lämnat juni redan och juli har tagit vid, veckorna verkligen flyger.
Jag lämnade lilla lägenheten och åkte till mammas stuga i helgen och njöt av tystnad, natur och god mat. Mer om detta en annan gång och bilder därtill.

I fredags fick jag så äntligen träffa Rebecka som fyllt år när jag varit borta. Vi möttes av en grå himmel och regn och hon kom och hämtade upp mig med den nya bilen de köpt. Med varsitt paraply i handen (som hon så förutseende hade packat med) intog vi lunch i staden innan hon började jobba.
Och det pratades om ditten och datten i vanlig ordning. Avhandlade livet helt enkelt. Alla dessa ord som aldrig tar slut och vi kan alltid prata hur länge som helst om hur mycket som helst.
Det är härligt det.

I söndagskväll kom så Marcus hit med bil, det stavas visst semester nu för honom. Och fastän jag har plugg att göra hela sommaren försöker jag också ställa om till semestermood för det är ju faktiskt juli nu. Dock satte vi oss på Roasters idag och jobbade vid varsin dator samtidigt som man kunde spana på folk. Ikväll blev det grillat på balkongen, gott. Och vilket väder vi har fått! Svettigt varmt värre, men skönt. Sommar! Så balkongdörren står på vid gavel och myggnät införskaffades igår.
Vi hade lite ärenden igår och passade även på att svänga förbi stranden och doppa tårna i vattnet, det var kallt. Men så härlig sommarlovskänsla av sand, vatten och lekande barn.
Och nu när jag är inne på matbilder i vanlig ordning så var det ju någon som frågade mig om jag kunde lägga ut receptet på bananpannkakorna jag gjorde för någon vecka sedan. Och javisst kan jag det, här hittade jag det!

Nu väntar duschen efter en svettig promenad och sedan lägga sig i linnelakanet. För imorgon väntar visst kryssning hela dagen och vädret ska visst bli om än varmare.

Hemma igen och rosens dag.

Så var jag hemma i norr igen, sedan i tisdagskväll.
Blå himmel och varmt i luften och några myggor surrade och trasslade i vanlig ordning in sig i mitt hår när jag satt och väntade på bussen hem från flygplatsen. Jag får alltid en speciell känsla i magen när jag varit borta en lite längre tid och ser liksom alla platser på ett nytt sätt.

I onsdags öste regnet ner, fullkomligt vräkte ner och jag trotsade vädrets makter och promenerade till Blomsterlandet. Ja för det var visst rosens dag hade jag läst. Och det måste ju givetvis firas med en ros tänkte jag när jag slängde några blommor som hunnit stryka med sedan jag varit borta.
Väl i blomsteraffären gick jag länge, botaniserade, andades, tittade och kände och var alldeles lyrisk. Regnet smattrade frenetiskt mot växthusets tak medan jag lunkade runt, doftade och lyfte på blommorna och fick jord under naglarna. Det där dripp droppandet, det bekom mig inte. Att få vistas i blomsterriket gör att mina axlar sjunker ner och jag andas mjukare, blir mer medveten om här och nu.
Och hem kom jag sedan med en rosa ros och en kruka persilja som jag tänkte ha till en kommande tomatsoppa och var nöjd och glad.
Från gårdagens promenad hittade jag blåklockor, de första. Så ljuvliga och mina favoriter bland ängsblommor.
Dessa blomster alltså som skänker så mycket glädje för alltid, alltid.