Om att inte alltid orka, och vara snäll mot sig själv.

Jag måste vara snäll mot mig själv. Jag vill vara snäll mot mig själv.
Så varför kan jag inte vara omtänksam mot mig själv när jag kan vara snäll mot andra?
Det blev inget pass i modern dans i tisdags. Jag älskar modern dans och undervisar ju dessutom i det. Men jag var alldeles för trött, hade sovit dåligt och haft ont i magen under dagen och legat på sängen mellan examensskrivandet. 
Ändå kände det inte som en tillräckligt godtagbar ursäkt för mig att stanna hemma. Jag skulle ju kunna gå om jag gör ett kraftansträngande ryck resonerade jag, jag var ju inte i nöd direkt. Men skulle jag mot förmodan välja att stanna hemma kanske en promenad och införskaffa tulpaner som jag inte fick tag på tidigare kunna locka. 
Men nej vänta, det passar sig ju inte! Jag kan inte unna mig en bukett om jag inte orkat träna. 
Visst är jag klok nog att inse att de båda aktiviteterna förväntar olika saker av mig. Men ändå. Det där samvetet som påminner mig om att buketten passar sig inte, men hade jag tränat så hade jag gjort mig förtjänt av den.
Jag skulle aldrig ens drömma om att säga så till någon annan. Men till mig själv går det visst för sig. Och samtidigt vet jag någonstans att jag var trött och inte skulle få ut det jag ville av träningenom jag gått. Så när jag väljer att lyssna på kroppen vill jag att hjärnan också ska greppa fakta. Om jag stannar hemma vill jag bara vara utan dåligt samvete.
 
Jag har alltid, alltid, haft höga krav på mig själv. Och jag kämpar som sjutton med att inte vara min egen hårda domare. För vad gör väl det om jag inte orkar eller har lust ibland, vad gör väl det om det inte blir lika bra som jag förväntat mig att det skulle bli?
Jag vet att det kanske låter befängt, ja rent ut sagt knäppt att tänka så här. Men jag jobbar på det och eftersträvar en förändring.
Och som mamma sa i telefon en kväll: det är ju då du ska köpa en bukett tulpaner! Belöna dig för att du är så klok att du lyssnar på dig själv och stannar hemma. Var din bästa vän och var snäll mot dig själv.
Jamen visst, så klart jag ska tänker jag och motar bort det dåliga samvetet långt, långt bort.
 
 

Kommentarer
Postat av: Johannas Retro

Ibland behöver man vara hemma, ta det lugnt & ta hand om sig själv också gumman!

Ha en bra Alla Hjärtans Dag! :) Kram<3

2014-02-14 @ 08:58:39
URL: http://johannasretro.com
Postat av: En plats i solen

Det är inte roligt när man ställer höga krav på sig själv, det är ofta inte lätt och sänka garden :(

2014-02-15 @ 19:02:33
URL: http://enplatsisolen.bloggplatsen.se
Postat av: Ett rött monogram

Du behöver stressa av, försök
och vila och ta det lugnt. Det
där dåliga samvetet tror jag vi bär
på alla.
Kramar/AM
PS, och köp dig tulpaner i massor

2014-02-16 @ 13:08:35
URL: http://ettrottmonogram.blogspot.se
Postat av: VERONICA - modeblogg

Så sant och bra skrivet! Man måste bara lära sig att vara nöjd med den man är och det man gör, annars kommer man inte långt. Kramar!

2014-02-16 @ 17:11:59
URL: http://glossfashion.com/vveronicas/
Postat av: Katta

Hej fin blogg du har! :) Kolla gärna in min :D

2014-02-25 @ 16:43:09
URL: http://shettisdrottning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0